
Het Klooster is een hulporganisatie uit Breda die mensen helpt om weer terug te keren in de maatschappij. Dit wordt op verschillende manieren gedaan, bijvoorbeeld door het produceren van Labé tassen. Al enige tijd had Het Klooster het idee dat de Labé tassen niet de gewenste doelstellingen bereiken. Het Klooster investeert veel tijd en inspanning in dit project, maar te weinig tassen worden verkocht en te weinig mensen weten van het bestaan van de Labé tas af.
Vraag
De vraag van Het Klooster luidde als volgt:
Op welke manier kan Het Klooster het beste zijn Labé tassen in de markt zetten?
De doelstelling hierbij was:
Het Klooster wil met zijn Labé tassen een uniek en waardevol product in de markt zetten die een toegevoegde waarde leveren aan onze samenleving. Dit kan volgens Het Klooster worden gerealiseerd door het product sterk in de markt te zetten.
Aanpak
We hebben allereerst 25 diepte-interviews afgenomen om erachter te komen wat de potentiële doelgroep van de tassen vindt. Daaruit kwamen de kernwaardes van de Labé tassen naar voren, die we vervolgens hebben verwerkt in een betekenisstructuuranalyse. Aan de hand daarvan werd de positionering van het product duidelijk en werd er een strategie opgesteld om de positionering van Labé te verbeteren.
Resultaat
Om de Labé tassen beter in de markt te positioneren, hebben we als strategie een QR-code ontwikkeld. Uit onderzoek is gebleken dat veel mensen het verhaal achter de tas niet kennen. Men heeft aangegeven dat het verhaal voor hen wel een reden is om de tas aan te schaffen. Daarom willen wij niet alleen de tas maar ook het verhaal verkopen. Omdat dit best wel persoonlijk is en privacygevoelig ligt, willen wij het verhaal vertellen doen door middel van een QR-code die aan de tas hangt. De consument kan vervolgens deze code scannen en dan alsnog het verhaal lezen op de website van het Klooster. Door de QR-code heeft alleen degene die de tas heeft gekocht toegang tot het verhaal. Hierdoor zullen er meer afnemers de website van het Klooster bekijken, aangezien de unieke QR-code het opstapje naar het verhaal op de website is.

Reactie plaatsen
Reacties