
‘We maken allemaal gewoon kak’
Wil je een content hit of content shit? Deze vraag werd ons, een vijftal jonge communicatieprofessionals, tijdens het Content & Video event ‘What’s going on in Digital?’ voorgelegd. Volgens Cor Hospes, merkjournalist, maakt 95% van de communicatieprofessionals gewoon kak. Als voorbeeld gaf hij het kijken vanaf een viaduct naar een snelweg vol met rijdende voertuigen. Onthoud er daarvan drie. Lukt dat? Ja, maar het gaat niet automatisch. Je valt niet zomaar op in de markt. Wil je weten hoe je dat wel lukt? Lees dan hieronder verder.
Het evenement in de Utrechtse Jaarbeurs was niet zomaar een saaie alledaagse cursus. Dat werd al duidelijk toen we met alle deelnemers zongen voor de jarige vrouw van Cor Hospes. En dat was nog maar de eerste verrassing van de avond. Al snel nam Cor ons mee in een voor ons nieuwe wereld van content creatie. Heel veel communicatieprofessionals denken dat een verhaal kort en bondig moet worden verteld. Volgens De Groen (2017) is onze spanningsboog slechts twaalf minuten. Lange verhalen komen dus niet binnen.
Volgens Hospes is deze bewering een grote grap. ‘Bullshit’, om zijn woorden te gebruiken. Hoezo kort? Je moet gewoon een goed verhaal hebben. En als dat langer is dan het gemiddelde, dan is dat geen probleem. Zorg dan wel voor spanning en mystificeer. Bind met je publiek. ‘Attentie krijg je niet zomaar, dat verdien je’, zoals Cor zei. Toen wij dat hoorden waren wij enorm verbaasd. De afgelopen jaren hoorden wij als studenten juist het tegenovergestelde van onze docenten. Dat hoeft niet per se fout te zijn, maar content is dus blijkbaar niet altijd kort en krachtig, oftewel ‘snackable’. Denk hierbij aan de korte inhakers die je voorbij ziet komen op social media. Een voorbeeld hiervan is social content met als doel het publiek te amuseren, zoals Heineken content tijdens Koningsdag.
Video
Na dit enthousiaste verhaal van Cor was het de beurt aan video-expert Pelpina Trip. Zij nam ons mee in de wereld van video, waar we al een korte teaser van hadden gezien in de presentatie van Cor. In korte tijd leerde Pelpina ons welke grote fouten je moet vermijden als je een video gaat maken met je smartphone. Ze wilde ons laten leren van haar eigen fouten. Daarom ontwikkelde Trip de drie P’s: People, Platform en Purpose. Wie wil je bereiken, op welk platform zijn zij te vinden en wat wil je ermee bereiken? Een aantal tips die zij ons mee gaf, waren: houd het simpel, zorg voor goede audio, genoeg opslag en het allerbelangrijkste, WEES JEZELF. Pelpina gaf ook aan dat niet alles rooskleurig opgevat wordt en je negatieve reacties kan verwachten. Houd daar dus rekening mee.
Het allerbelangrijkste wat wij van Cor en Pelpina geleerd hebben, is dat mensen houden van echte mensen en echte verhalen. Geen kak dus. Maak geen korte, maar juist kwalitatief goede en lange content. Wil je een video met je smartphone maken? Stap dan uit je comfortzone en wees jezelf!
Tips van jong professionals voor starters
Bezoek regelmatig een seminar, workshop of cursus dat gerelateerd is aan jouw vak. Niet alleen vonden wij het verbazend leuk, maar nemen wij dit (nu al) mee in het dagelijkse leven. Het is ook gewoon handig, want wij weten meer over eerdergenoemde onderwerpen dan andere jong professionals.
Vind je het bezoeken van een cursus duur (begrijpelijk!)? Ga dan altijd na of er misschien een speciaal prijsje is voor starters, zo hebben wij namelijk ook deze kans gekregen.
Groetjes Jan!
Reactie plaatsen
Reacties